politikdelen.blogg.se

Tankar och reflektioner om det inrikespolitiska läget

Varför man inte kan stänga ner Bromma utan att det slår negativt på länet

Publicerad 2014-10-16 09:00:00 i Miljöpartiet, Politik, Rödgröna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet,

I Veckans Affärer kunde man den 15/10 läsa att en majoritet i Stockholm nu har bestämt att Bromma flygplats skall stängas ner till förmån för bostäder. 
 
”Givet att förhandlingarna visar att Bromma flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområdet med bostäder senast 2022”, står det i överenskommelsen mellan S, MP, V och Fi.
 
För det första så går det inte att avveckla Bromma utan att det påverkar Stockholm negativt. Planen som finns är att flytta trafiken till Arlanda, som redan nu ligger nära sin kapacitetsgräns. Att Arlanda dessutom ligger i tvist med miljööverdomstolen pga svikna löften spelar också in.
 
Lite bakgrund till Arlandas problem först. När Arlanda gavs tillstånd att bygga ut bana 3 för några år sedan fanns löften att man inte skulle flyga över centrala Upplands Väsby efter 2018, utan man skulle arbeta med kurvade inflygningar för att minska bullret över orten. Detta har de inte kunnat hålla och tvisten tas nu upp i rätten. Skulle Upplands Väsby få rätt (vilket är förhoppningarna) betyder detta att kapaciteten minskar på Arlanda eftersom inte alla flygplan klarar av kurvade inflygningar i dagsläget.
 
Bromma räknar med att fördubbla mängden passagerare inom kort. Inte genom fler flyg, men genom att Norwegian köper in större flygplan. Skulle denna mängd flyttas till Arlanda står man inför en rad problem. Till att börja med omöjliggör kapacitetsmöjligheterna på Arlanda den mängden flygplan och passagerare utan stora investeringar i banor och infrastrukturen. Skulle dessutom bana 3 stängas ner efter miljööverdomstolens dom saknas ännu mer för att klara av att hantera Brommas trafik.
 
Utöver det, om man tänker på passagerarantalet som skulle öka markant, så saknas tillräckligt goda transportmöjligheter till och från Arlanda. Redan idag är det trångt på E4:an mellan Upplands Väsby och Arlanda. 
 
Dessutom kommer en nedläggning av Bromma att innebära problem med akut-flyg med t.ex. organ till sjukhusen i stan. Det skiljer 10 minuter flygväg mellan Bromma och Arlanda, som förespråkarna tar upp som argument att det inte gör något om flygplatsen läggs ner - men den tiden mångdubblas om man tar bil / ambulans från Arlanda istället från Bromma.
 
S, V, Mp och Fi ser detta som en seger och vill att alla investeringar på Bromma flygplats skall stoppas omedelbart medan utredningen pågår.
 
Jakob Wallenberg, VD för Investor kommenterar beslutet:
"Stängs Bromma drabbas flygförbindelserna, och då kommer Stockholm och Sverige bli mindre konkurrenskraftigt i den globala tävlan om tillväxt och jobb. Eftersom Brommas flygtoppar ligger samma tider på dygnet som Arlandas kan inte den viktiga flygtrafiken flyttas dit. Därför riskerar dagens besked att bli ett dråpslag mot svenska företag och organisationer." (Svenska Dagbladet 15/10)
 
Att stänga ner Bromma och flytta trafiken är inte praktiskt möjligt. Om detta genomförs kommer Sigtuna och Upplands Väsby bli förlorarna, tillsammans med industrin. Arlanda kommer tvingas att bygga ut och få det ännu svårare att hantera kraven från kommunerna när det gäller bullerreglerna. Dessutom måste infrastrukturen kraftigt byggas ut för att kunna hantera den ökade trafiken till och från flygplatsen. 
 
Arlanda har redan nu stora problem med kapaciteten, politikerna måste inse detta och med största förhoppning kommer förhandlingarna att visa det omöjliga i att stänga ner Bromma utan negativ påverkan för länet.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rick N

Publicerad 2014-10-16 21:10:13

Jag gick i taket precis som de flesta, men med lite eftertanke ... jag tror inte nedläggning av Bromma kommer att gå igenom. Det första jag tänker på är att det kommer ett nytt val dessförinnan och som laguppställningar ser ut så lär inte de rödgröna, med eller utan rosa, ha kvar någon makt nästa val.

Det kommer den övergripande politiken att se till. Under decennier har det ackumulerats diverse problem i Sverige och jag tror att dessa kommer att nå en sin topp före nästa val och hamna i knäet på nuvarande regering. Det var då mitt förslag på undranden kring varför Alliansen lämnade walk-over till ett mindre rödgröna. Man vill absolut inte ha makten de närmaste åren.

Svar: Ja, på både gott och ont. Jag tror att det hade funnits en reell chans att Alliansen hade kunnat styra i minoritet om inte Reinfeldt hade avgått direkt. Men nu får vi se vad som händer när budgetförslaget kommer. Jag tror inte på omval, även om jag hoppas lite på det.
Alexander

Postat av: BL

Publicerad 2014-10-19 12:10:13

Ett politiskt kohandlande. S vill både behålla Bromma och bygga förbifarten. S svaga ställning gör att de måste försöka framstå som att de, nu efter valet, vill lägga ner Bromma. Ohederligt !

Svar: Dessutom har de insett att pengarna inte räcker till de reformer de vill göra och går nu ut och förklarar vilket katastrofalt läge vi har i ekonomin, "tomma lador" och annat struntprat för att kunna komma undan med att inte genomföra det de lovade inför valet.
Alexander

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexander

Civilekonom, politiskt intresserad sedan många år och aktiv inom lokalpolitiken. Inlägg kommer varje dag med undantag för helger och röda dagar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela